Spørsmål:
Hei Synnøve. Vi har en datter som blir 9 mnd den 7.mai, men hun har ikke fått noen tenner ennå, og det er ingen antyndninger til at det kommer noen ennå heller. Det jeg lurer på da er om det er farlig/lurt av meg å gi henne brødmat ennå? Jeg vil gjerne prøve, men er veldig skeptisk til det..Nå spiser hun morskmelkerstatning og grøt og middagsglass fra Nestlè. Håper du kan gi meg et svar.

Svar:
Hei Hege
Vi anbefaler å introdusere brød ved 7-8 måneders alder selv om de færreste har fått tenner å tygge med. Det går helt utmerket å tygge brød med gommene, dessuten er det viktig at hun får øve seg på tyggebevegelsene.
For å unngå at datteren din setter noe fast kan du ta bort skorpen og dele skiven i små terninger. I starten kan det være lurt å ha smørepålegg som leverpostei, smøreost eller jernberiket prim. Da er det også lettere for små fingre å få tak på brødbitene. Grovt brød er å foretrekke da det er mest næringsrikt.
Myke fruktbiter, kokt eller raspet frukt kan med fordel gis sammen med brødmaten. C-vitamin i frukten øker opptaket av jern i brødet.
Hilsen Synnøve
Les også: