Spørsmål:
Hei! Har lest at barn under 5år ikke skal spise nøtter av ulike grunner. Gjelder dette også dersom nøttene er opphakket og kokt/bakt/stekt i f.eks en kake eller middagsrett?

Svar:
Hei Elisabeth
Tidligere trodde man at man kunne unngå eller dempe utvikling av allergi hvis man ventet med matvarer som ofte gir allergi til barnet var 1 år. I dag gis dette rådet kun til svært allergiutsatte familier. Den vanlige befolkning anbefales å introdusere alle matvarer (bortsett fra honning som en ikke skal gi før 1 års alder) mens mor enda ammer. Vi tror at morsmelk kan virke gunstig på utviklingen av allergi.
Ofte står det likevel som du sier at barn under 3-5 år ikke skal få nøtter. Dette er fordi hele nøtter kan innebære en viss kvelningsrisiko.
Hilsen Synnøve