Spørsmål:
Hei. Jeh har en gutt på 7 mnd, har full ammet han til han var 6. Men nå, syns jeg at det er vanskelig med amming. Hvor store porsjoner skal en gutt på hans alder spise? Jeg vil gjerne amme ihvertfall til han blir 1 år. Takk for hjelpen

Svar:
Hei Wara
Flott at du ønsker å amme til gutten din er 1 år. Det er også hva vi anbefaler.
En god regel kan være at du ammer før måltid så lenge du ønsker å amme. Da vil gutten din ta godt med morsmelk og du opprettholder melkeproduksjonen. La ham så spise fast føde til han gir beskjed om at han er mett.
Det er svært individuelt hvor mye barn spiser. Vi anbefaler at du gradvis øker matmengden til 4-5 faste måltider i tillegg til morsmelk. De fleste oppnår dette ved 8-9 måneders alder.
Dersom han spiser seg mett på morsmelk og ikke vil ha fast føde kan du prøve å gi fast føde halveis i morsmelkmåltidet eks etter første bryst.
Lykke til!
Hilsen Synnøve