Spørsmål:
min sønn på 6mnd begynte plutselig å nekte å drikke mme si. tar kun litt... noen ganger bare 20ml per måltid, andre ganger en sånn 90-100. Men som oftest blir det kun litt vann.. han får grøt til frokost, litt fruktpurre og middagsglass og grøt til kvelds... Han tar flaske med mme en gang på natta.... spørs om han våkner på natta...jeg syns han får i seg lite mat, å får litt panikk, er engstelig og urolig...går å tenker mye på årsaken til dette og hva jeg kan gjøre for å få han til å like mme igjen. sist jeg veide han var han 8.9kg.

Svar:
Hei
Vekten i forhold til alder er fin. Du sier også at han spiser grøt x 2, middagsglass, litt fruktpure og vann og en flaske melk om natten. Fast føde er mer energitett enn melk. Derfor er det bra at han spiser godt. Vi skal heller ikke glemme melken som er i grøten. Er han tørst er det godt at du gir ham vann.
Mange foretrekker nå å drikke fra kopp istedenfor flaske. Du kan prøve å gi ham MME på kopp evt skifte til et annet merke. Vil han ikke ha dette heller kan du slå deg til ro med at han spiser bra. Utvid matvarerepetoaret til også å gjelde alle typer frukt, grønnsaker, etterhvert brød og pålegg og vann så mye han vil ha. Er du bekymret for vekten kan du ta kontakt med helsestasjonen.
Hilsen Synnøve