Spørsmål:
Hei Vår datter på 22 mnd spiser svært lite til hvert måltid, og tar derfor igjen ved å spise ofte. Mitt spørsmål går på hvor mye hun skal få bestemme. F.eks pirker hun i middagen, spiser en munnfulle eller to og sier seg ferdig. Skal hun da få "dessert" (vi spiser litt frukt til dessert hver dag - og frukt er det aller beste hun vet), eller skal vi kreve at hun da må spise mer middag? Hun er tydeligvis ikke mett, hun vil bare ha noe annet i stedet. Så går det gjerne 30 min før hun igjen maser om noe å spise. Da får hun som regel en gulrot eller en grov kavring. Bør hun få dette, eller bør vi si at hun må vente til neste måltid? Hittil har vi gitt henne mat når hun ber om det ettersom det er sunne mellommåltider, men dette går helt klart utover mengden hun spiser i hovedmåltidene. Synspunkter tas i mot med takk :-)

Svar:
Hei Anne
En gyllen regel sier: "Foreldrene bestemmer hva barnet skal spise, barnet bestemmer hvor mye". Det synes jeg dere har klart bra. Dere gir henne sunne mellommåltid og jeg tipper at hun ved dagens slutt har fått den totale mengden hun trenger.
Barn som spiser lite trenger mange flere måltid enn barn som spiser mye. Det at hun er glad i fruktdesserten og dermed spiser mindre av hovedmåltidet kan friste en til å bruke desserten som belønning for å spise mer. Jeg vil imidlertid råde dere til å være forsiktig med å bruke mat som belønning. Det kan fort utarte seg til at hun ikke vil spise uten belønning og dermed startes en ond sirkel.
Hun er også i en alder hvor selvstendighetstrangen er stor og stort fokus på mat og måltider kan ende med maktkamp som foreldrene er dømt til å tape. Fortsett heller som dere gjør. Dere kan evt gi middag 2 ganger til dagen eller la litt frukt være en del av middagen istedenfor å kalle det dessert. Når hun har spist opp frukten som ligger foran henne og hun fortsatt er sulten vil hun kanskje spise mer middag etterpå. Ha fokus på hygge og kos under måltidet og gi henne heller tilbakemelding på at "smakte det ikke godt med mat vel" istedenfor å si at hun er flink å spise det ellet det.
Se også det jeg tidligere har skrevet rundt samme tema.
Hilsen Synnøve