Spørsmål:
Hei! Har en gutt på litt over 4mnd. I det siste har han vært veldig grinete og vil ikke ha pupp så må gi han flaske i stedet. Men noen ganger vil han ikke ha flaske heller. Han kan begynne å grine hysterisk når jeg prøver å legge han til puppen. Blir ganske stresset av det. Har jo veldig lyst amme. Prøver å ligge meg ned med han, men funker ikke. Aner ikke hva jeg skal gjøre med han. Han har nesten ikke spist på 3 døgn nå. Han er forkjøla nå også. Det har han vært før, og da tok han pupp og flaske fint. Hva skal jeg gjøre?

Svar:
Kjære bekymret mor.
Spebarn er nesepustere, forkjølelse som gir nesetetthet kan dermed føre til problemer med å puste under amming eller ved flaskemating. Kanskje er han tettere i nesen denne gang? Det første dere må gjøre er å avhjelpe nesetettheten. Drypp nesen med saltvann og/eller nesedråper som kan kjøpes på apoteket. Dersom det er mye rennende snue kan dere suge ut snuen med en "ballong" først som dere også kan kjøpe på apoteket. La ham ligge med overkroppen lett hevet. Dette kan enkelt ordnes med å ha en bok eller liknende under stolbena ved hodeenden på sengen hans. Dette gjør det lettere for ham å puste. Luft godt ut på rommet der han ligger og ikke ha det for varmt.
Når det gjelder mating kan det være at koppmating fungerer best i en periode. Fremgangsmåten ved koppmating finner du på Ammehjelpen.no. Du kan også prøve å la ham sitte ved mating enten han blir ammet eller gitt med flaske som ved koppmating, dette hjelper ham å puste bedre.
Spebarn tåler dårlig lite væskeinntak. Dersom han virker slapp eller utilpass bør dere kontakte lege. Helsestasjonen eller ammehjelpen kan også hjelpe ved ammeproblemer
God bedring og lykke til!
Hilsen Synnøve