Spørsmål:
Hei Synnøve. Jeg lurer på hvordan man vet om det er sopp på brystvorten? Jeg har en hvit flekk som på en måte er en rur. Og det gjør vondt når hun ammer, og hvær gang hun har ammet har jeg kjempe vondt inni brystet og smerten går helt bak i ryggen. Hilsen Tove

Svar:
Hei Tove
Typiske tegn på sopp på brystet er  skinnende, røde, ømme brystknopper med kløende eller brennende fornemmelse. Det kan også være et skjellende belegg.
Som du beskriver er det også typisk at smerten stråler dypt innover og varer også etter amming.
Det kan også være en sammenheng mellom underlivssopp, tidligere antibiotisk behandling og såre brystknopper. Ofte har barnet også sopp i munnen (hvitt belegg som ikke kan tørkes bort).
Ved soppinfeksjon behandles både mor og barn med lokalt virkende soppmiddel. Ta kontakt med helsestasjon eller fastlegen for vurdering og evt prøve av brystknoppen.
Dersom behandlingen er effektiv bør soppen være vekke i løpet av to uker. Det er viktig å behandle både barnets munn og begge bryst, også det brystet uten symptomer, samtidig. Dette fordi sopp lett smitter fra barnets munn til bryst og omvendt. Det er også viktig med god håndhygiene og koke alt som er i kontakt med barnets munn eller bryst i 20 minutter en gang til dagen og vaske tøy, BH, ammeinnlegg mm på 60 grader.
Sopp og bakterier trives i varmt, fuktig miljø. Har du sår på brystknoppen kan dette kan være inngangsport for bakterier så god hygiene som beskrevet er viktig. Det er også viktig å holde brystene tørre. En god ide er å gå barbrystet så mye som mulig evt ha en løs T-skjorte over når du er hjemme. Når du må bruke BH så husk å skifte hver dag.
Sopp trives best ved nøtral pH verdi, derfor kan du skape et surt miljø ved å skylle brystknoppene i en oppløsning med 1 ss klar edikk i en kopp vann etter hver amming. Eller hvis dette svir kan du prøve å skylle med en basisk oppløsning med 1/4 ts bakepulver i en kopp vann etter amming. La bystknoppene lufttørke og smør så på et tynt lag med soppsalve.
Den vanligste årsaken til såre brystvorter er at barnet ikke ligger riktig ved brystet. Det er viktig at barnet gaper godt og får mye bryst inn i munnen. Er du usikker på om barnet ligger riktig ved brystet kan du be helsesøster om å observere et ammemåltid.
Lykke til!
Hilsen Synnøve