Spørsmål:
jeg har en gutt som ble 3 måneder 4.oktober. Jeg ammer han. Men hvis jeg trenger barnevakt så lurte jeg på hvor mye melk han trenger til et måltid? Jeg har fryst ned morsmelk som han kan få på flaske. Men aner ikke om det jeg har er nok, eller om jeg bør pumpe mer. Hvor mange ml tror du han trenger til et måltid?

Svar:
Hei Marita
Mengden morsmelk spebarn vil ha til hvert måltid varierer gjennom døgnet og mellom hvert barn. Det kommer også an på hvor lang tid siden han spiste sist. Du kan prøve deg frem, begynn for eks med 150-200 ml.
Morsmelk holder seg friskt i fryseren i 3-6 måneder. Du kan derfor tømme ny morsmelk over frossen morsmelk i samme beholder. På den måten kan du bruke alle skvettene du måtte ha til overs. Husk bare at morsmelk er holdbart kun et døgn etter at den er tint.
Hilsen Synnøve