Spørsmål:
hei.min sønn på 4 mnd har begynt å våkne ofte på senkvelden og natta.(han legger seg rundt 18.30)våkner gjerne hver time til hver andre time fra kl 22.og vilgjerne opp kl o5.30..dette begynner å tære på mine krefter.det er sjeldent jeg får mer en 1 time sammenhengende søvn.altså,skal jeg gi han mat hver gang han ber om det,el er det mat han vil ha?hvor mange ganger er det vanlig å opp om nettene med baby på 4 mnd?jeg fullammer,og han trives og er kjempe fornøyd ellers.jeg er ganske sikker på at jeg har nok melk,men vurderer nå å gi tillegg på kveldstid.han sover 3 ganger 1 time om dagen..håper du kan gi meg gode råd..

Svar:
Hei Anne-Kari
Dersom dette har pågått et døgn eller to kan det være økedager som trengs for å øke melkeproduksjonen.
Dersom det har pågått i lengre tid er det mer sannsynlig at han er klar for å begynne med fast føde. Vi anbefaler heller å begynne med fast føde fra 4 måneder enn å gi morsmelktillegg. Fast føde er mer energitett enn morsmelk og etterhvert som spebarna vokser trenger de mer energitett mat. De fleste barn vil trenge fast føde en gang mellom 4 og 6 måneder.
Ta gjerne kontakt med helsestasjonen for flere råd.
Hilsen Synnøve