Spørsmål:
har en gutt på 15uker nå.han er født nesten 1mnd før tiden.lurer på hvor lenge det kan stå på at han er plaget med lukkemuskelen mellom magen å spiserøret?er det årsaken til gulping?venter på svar!!

Svar:
Hei Gudrun!
Det er riktig som du skriver at lukkemuskelen mellom spiserør og magesekk er litt slakk første leveår. Dette kan føre til gulping som regel av overskuddmelk og er helt normalt. De fleste gulper litt i starten, noen er storgulpere, og som regel gir det seg spontant mellom 6 måneder og 1 års alder. Så lenge barnet viser god trivsel og har normal vektøkning, er det ingen grunn til bekymring.
Av og til hjelper enkle tiltak. Noen gulper mindre ved litt hyppigere og mindre måltider, eller ved at måltidet avbrytes for å rape. Enkelte barn suger til seg mye luft og må hjelpes til gode rap ved å holdes oppreist og klappes på ryggen etter måltidet. Noen gulper mindre når sengen skråner slik at overkroppen er litt hevet, eller når de blir tatt opp for å rape etter å ha ligget en liten stund i høyre sideleie. I uttalte tilfeller kan man forsøke tilsetting av et tykningsmiddel til melken.
Hilsen Synnøve