Spørsmål:
jeg har ei jente på nå 4 mnd. Hun nekter å ta noen form for flaske. Jeg full-ammer, men jeg skulle ønske hun kunne ta flaska. For vi har permisjon annen hver uke, og det går helt fint at dem kommer på jobben min og ammer. men jeg har en jobb der det iblant er møter og litt reising. og da er det greit for meg å kunne fått delta på disse, og mannen min ha mulighet til å gi henne flaska. Hun er blid og fornøyd hele tida ellers, og hun har ingen form for plager. Men flaska nekter hun å ta. Vi har prøvd sakte og sikkert litt og litt hver uke, men nei.. For når hun er gammel nok til litt fast føde, er det jo veldig greit at hun tok flaska i tillegg også.. ikke bare puppen.. Håper du har noen gode tips:) Ps! Vi har ikke stresset med det, så det er ikke derfor hun ikke tar. mvh cecilie

Svar:
Hei Cecilie !
Dette er en helt ny problemstilling for meg som vi nok nå vil se mer av ettersom far oftere deler på omsorgen i hjemmet. Den vanligste problemstilling var før "hvordan få barnet fra flasken over til brystet". Jeg vet ikke om jeg kan svare deg, men jeg kan prøve. Kanskje har andre mødre som leser dette erfaring med det samme og kan gi deg noen tips. Utfordringen er herved gitt.
Det som du og mannen din kan prøve er å gi henne utpumpet morsmelk på kopp. Bruk en liten kopp, minst halvfull av melk. La jenta sitte halveis oppreist, med god støtte i nakken. Et teppe kan pakkes løst om hennes armer dersom de kommer i veien. Hell på koppen slik at litt melk kommer på hennes lepper. La henne lepje i seg melken med egne tunge/leppe-bevegelser eller drikke. Gi henne tid til å svelge, med en liten pause innimellom svelgene. Ikke fjern koppen fra hennes lepper før den er tom.
Hilsen Synnøve