Spørsmål:
Hei Helsesøster Synnøve Min datter har ikke bæsjet på en uke. Hun får kun morsmelk. Jeg har prøvde litt malt ekstrakt i mormelk (som jeg pumpet ut og ga henne i falske) men det ser ikke ut at det hjelper. Har du noe bra oppskrift til det? (av og til ser hun ut at hun prøver å bæsje men det blir bare å prompe. På forhånd takk for hjeplen.

Svar:
Hei Thanya
Du sier ikke noe om hvor gammel datteren din er. Men jeg kan si noe om hva som er vanlig hos spebarn som blir fullammet (altså får kun morsmelk).
Dersom mor fullammer vil spebarn opp til 4 ukers alder bæsje flere ganger hver dag. Fra 4 - 6 ukers alder skjer det en forandring og avføringen kommer nå sjeldnere. Det kan gå opp til 2 uker mellom hver gang spebarnet får avføring og dette er helt normalt!
Noen opplever at barnet blir urolig en stund før avføringen kommer og når den kommer kommer den i store mengder - alt blir vått. Men avføringen er likevel myk, barn som fullammes kan faktisk ikke bli forstoppet og trenger derfor ikke malt eller andre forløsende matvarer.
Hilsen Synnøve