Spørsmål:
hei! har ei lita tulle på 4 måneder! i det siste når jeg ammer så har Amalie begynt å klype meg i nipplene med gommene. Er dette et tegn på at det er lite melk og på tide å bytte, hender hun biter med engang også. eller kan det være fordi hun klør? jeg fikk tenner tidlig selv. også lurer jeg på hvor mye melk hun trenger hvis hun skal ha fra flaske( hvis noen skal passe henne) om natta før hun legger seg spiser hun av begge mine pupper og tømmer den, men våkner etter en time og ber etter mere. har du noen tips åssen jeg kan få henne til å sove mere en den ene timen? (Hun sovner av seg selv, etter mye tårer)

Svar:
Hei Sandra
Det er ganske vanlig at barnet begynner å bite i brystknoppen i 4-5 måneders alder. Ekstra vondt er det hvis barnet har fått tenner. Hver gang hun klyper eller biter i brystknoppen bør du ta henne vekk med en gang ved å stikke lillefingen din i hennes munn for å oppheve vakumet. Masser så gommene hennes med rene fingre. De fleste vil forstå etter en stund at de ikke skal bite. Det kan være at tenner er på vei. Prøv de rådene jeg skrev på spørsmålet om tannfrembrudd. Det kan også være at det er tid for å bytte bryst.
Når det gjelder hvor mye melk hun trenger i døgnet gjelder prinsippet om selvregulering også når hun får melk i flaske. Hvor mye hun vil ha til hvert måltid varierer i løpet av døgnet. Veiledende kan en si at hun trenger melk tilsvarende ca 15% av kroppsvekten.
Mange mødre erfarer at de må amme oftere på ettermiddag/kveld enn på formiddagen. Dersom du synes dette blir slitsomt ofte, kan du prøve å pumpe ut litt melk mellom to måltid på formiddagen og gi den utpumpete melken på kvelden. Kanskje vil det da gå litt lenger tid før hun trenger nytt påfyll, men de fleste har behov for et nattmåltid.
Hilsen Synnøve