Spørsmål:
Hei, jeg har en liten datter på 5 1/2 måned, og for ca. et par uker siden begynte jeg forsiktig å introdusere fast føde for henne. Hun spiser nå en halv porsjon hirsegrøt iblandet morsmelk i om formiddagen og en halv tidlig om kvelden. Har også forsøkt med litt most potet noen ganger. Dette har gått bra, og datteren min virker så absolutt klar for litt fast føde. Det siste døgnet har hun imidlertid nesten ikke villet ha pupp. Eneste gangen jeg fikk henne til å ta brystet var grytidlig i dag morges. De andre gangene har hun nektet. Har forsøkt å amme henne inne, også i et mørkt, kjølig rom, men uten hell. Hun blir bare frustrert og begynner å gråte. Da jeg forsøkte å gi henne morsmelk på flaske, sugde hun imidlertid som bare det. Datteren min har nesten aldri villet ta flaske tidligere, så tror ikke hun per i dag kan være "sugeforvirret". Lurer derimot på om denne ammevegringen kan skyldes det at hun har begynt med fast føde. Hva bør jeg isåfall gjøre? Vil gjerne fortsette å amme henne, og er litt bekymret nå. Håper du har noen tips.

Svar:
Hei Caroline !
Det problemet du beskriver er veldig vanlig i den alderen. Ammevegring kan oppstå plutselig mellom 3-12 mnd. Min erfaring er at mange barn i 5 mnd alder blir så opptatt av alt det spennende som skjer rundt dem at de har ikke tid til amming. Jeg tror ikke det har sammenheng med at du har begynt med fast føde.
Andre årsaker kan være tett nese, øreverk, feber, tannfrembrudd, hodet har vært holdt eller at mor bruker ny parfyme, såpe, krydder, alkohol eller at mor har (nesten) fått menstruasjonen igjen eller at barnet er utolmodig fordi melken kommer for langsomt eller for voldsomt (blir nesten "kvalt"). Rådene avhenger av årsak. Det er viktig å avhjelpe evt plager og sykdom, evt stimulere utdrivingsrefleksen og ligge på ryggen og amme ved voldsom strøm, eller som du har prøvd amme i rolige omgivelser.
Uansett årsak vil jeg råde deg til å gi utpumpet melk på kopp istedenfor flaske i den perioden vegringen varer. Hun er nå så stor at hun kan venne seg til å drikke av kopp i sittende stilling. Det vil ikke forstyrre ammingen noe som derimot mating på flaske kan.
Lykke til !
Hilsen Synnøve