Spørsmål:
hei, jenta mi har blitt 3 mnd og 20 dg, og har fått bare mm hittil, men jeg måtte pumpe meg flere ganger i døgnet for det, da hun var ikke så ivrig å die. har hatt en brystbetenelse og nå virker det at jeg får en ny en, tross veldig forsiktig med brystknoppene, men så mye friksjon fra pumpa kan ikke gjøre så godt heller. bryspknnoppene ser ikke ut og har vondt i puppene, mistenker småsår i huden og. vil gjerne gå over til mme og avslutte pumpinga, men vil gjøre skånsomt mulig. har hørt om medisin som hemmer melkeproduksjonen, men vil høre om erfaringer med dette. har du noen tips og råd til meg?

Svar:
Hei Maria
Jeg forstår du har stått skikkelig på for at jenta di skal få morsmelk. De første 3 månedene er også de viktigste.
Jeg håper du har fått god veiledning og hjelp underveis for å prøve alternativer til pumping som håndmelking som er mye mer skånsomt for brystene. Jeg håper også du har fått god veiledning i forhold til å legge jenta til brystet. Helsestasjonen eller nettsiden Ammehjelpen.no kan kanskje være til hjelp.
Det høres ut som du har prøvd det meste og noen ganger må en bare si at Nok er nok.
Når det gjelder avvenning fra brystet gir en sjelden medikamenter for å redusere melkeproduksjonen. Det beste er å avvenne gradvis. Pump brystene behagelig bløte, men ikke mer enn nødvendig. Etterhvert som du pumper mindre og sjeldnere vil også melkeproduksjonen gå ned.
En skånsom variant av oppbinding av brystet etter uttømming, mens det enda er bløtt, gir økt trykk som reduserer produksjonen kraftig. Slik oppbinding kan for eks. gjøres med brede strimler av et stretch-laken. Det skal ikke kjennes ubehagelig stramt og må tas av i perioder hvert døgn.
Lykke til!
Hilsen Synnøve