Spørsmål:
Hei! Har en nydelig sønn på litt over 3mnd. Hadde litt prob. med amming etter fødsel. Han sovnet hver gang ved brystet og det var nesten umulig å vekke han. Han gikk også ned nesten 500g etter fødsel. Jordmødrene sa jeg måtte begynne å gi han tillegg. Har prøvd å øke melkeproduksjonen i flere uker nå, amme hver time eller annen hver time. Men ser ikke ut som det har økt. Han blir aldri fornøyd, så gir han tillegg på flaske etterpå, 100ml. Han får tillegg 3-4 ganger for dagen. Prøvd å mate han med kopp, men det bare spytter han ut igjen. Aner ikke hva jeg skal gjøre for øke produksjonen. Vil ikke bruke pumpe, for den får ikke ut noe særlig. Har også prøvd å gi han 50ml med tillegg etter han har fått bryst, slik han blir fortere sulten igjen. Tømmer brystene mine på under 1 minutt og. Har tenkt litt på hjelpebryst. Kan det funke? Da får han vell MM og MME samtidig? Trenger noen gode råd! Vil så gjerne amme til han hvertfall er 6mnd Håper på svar. S.K.

Svar:
Hei Stine !
Så flott at du står sånn på for ammingen! Det er veldig bra at du dier ham før du gi MME, da får han det du har av MM og du får samtidig stimulert melkeproduksjonen.
Faglitteraturen sier at fettet i melken kan øke dersom du masserer brystene mot brystknoppen når barnet suger. Det er også lurt å massere brystene og brystknoppen noen minutter før du legger barnet til . Det stimulerer utdrivingseffekten.
Hjelpebryst er en kjempegod ide og enkelt å lage selv. Oppskriften finner du på Ammehjelpen.no. En tynn sonde festes ved brystknoppen og andre enden er i en kopp/flaske med melk. barnet får det som er i brystet, samtidig som det suger melk fra flasken/koppen. Hastigheten på melkestrømmen kan reguleres ved å heve/ senke flasken/koppen. Brystet blir også godt stimulert  og dermed øker melkeproduksjonen ytterliggere.
Ta kontakt med helsesøster som kan mye om amming.
Lykke til!
Hilsen Synnøve