Spørsmål:
Hei! Sønnen min på 7,5 mnd har de siste to uken gradvis nektet å ta bryst og flaske med mme. Han er blitt full ammet til nå og spiser grøt, brød og middag. Han skyver både flasken og brystet vekk. Jeg tilbyr ham begge deler før han får fast føde. Hvordan skal jeg få i ham melk? Holder det å blande ut grøten, morgen og kveld? Rita

Svar:
Hei Rita
Så flott at sønnen din spiser både grøt, brød og middag. Fast føde tar nå over som hovednæring og melkemengden reduseres. Noen barn venner seg selv av med bryst i den alderen og foretrekker å drikke fra kopp. Dersom du fortsatt ønsker at han skal få din melk kan du pumpe deg og gi melken eller mme fra kopp. Det er også lurt å venne ham til å drikke vann fra kopp. Mellom måltid bør han bare få tilbud om vann.
Dersom han ikke vil drikke melk fra kopp heller får han dekket dagsbehovet for kalk gjennom to måltider grøt og gulost på skiven. Tre ostehøvelskiver med gulost tilsvarer faktisk et glass melk i kalkmengde. Fra 10 måneders alder kan du gi små mengder naturellyoughert og når han har fylt et år kan du introdusere vanlig kumelk.
Dersom du ønsker å amme fortsatt kan du prøve å tilby brystet ditt når han er trøtt og sulten og avskjermet fra uro og stimuli.