Spørsmål:
Jeg har ei jente på 3 mnd. Og i lengre tid har hun strevd med puppen, Hun tar puppen fint, det har hun gjort hele tiden. Men hun ligger å vrir og krøller seg og sparker fra så hun mister taket, helt umulig! Er fryktelig slitsomt for meg og henne. Virker som hun er skikkelig irritert eller får vondt i magen. Dette har blitt verre og oftere. Har skjekket om det kommer melk ut og det gjør det. Og hun er alltid fornøyd, virkelig. Griner nesten aldri, og smiler og skravler hele tiden. Så en skulle ikke tru hun fikk for lite mat. Jeg blir så veldig sliten av dette til nesten hvert eneste, og ingen jeg har snakket med kan hjelpe meg. Jeg er veldig fortvilet og vil ikke slutte å amme! Vær så snill å prøv å hjelp meg?!!

Svar:
Hei Siw Iren !
Jeg synes du er flink som har stått på til tross for problemene og så flott at du fortsatt ønsker å amme. Går ut fra at du har søkt kyndig hjelp for å sjekke ammestilling, sugetak, vekt etc.
Når du beskriver at hun vrir og krøller seg og at det virker som hun er skikkelig irritert tenker jeg på om hun kan ha fått KISS-syndrom. KISS-syndrom er en fødselskade, en skade i nakken som kan behandles. Fødselskaden skjer som regel ved bruk av tang, vacuum mm og det fører til en nedsatt bevegelighet i de øvre nakkeledd og ofte i tillegg i brystryggen og bekkenet. Dette fører ofte til overømfintlighet i nakkeområdet som igjen kan gi vegring mot å ta puppen. Barnet kan også ligge i en underlig stilling. Behandlingen består i å gjennvinne optimal bevegelighet i virvelsøylen og spesielt i de øvre nakkeledd. Dette utføres av barnefysioterapeuten. Dersom du tror at din datter kan ha fått dette kan du spørre om helsesøster/helsestasjonslegen kan henvise til fysioterapeut for en vurdering.
Selvfølgelig kan det være andre ting som gjør at datteren din ikke har det bra og da må det letes videre etter årsaken til hennes ubehag. Tenk etter om det kan være tett nese, øreverk, luft som trenger å komme opp, sugeforvirring (fått smokk/flaske), utolmodig, melken kommer for langsomt, barnet "kvalt" pga voldsom utdriving, du har ny parfyme, såpe, krydder. Rene detektivarbeidet, men alt dette kan det gjøres noe med. Ta det opp på helsestasjonen, ammehjelpen kan kanskje også hjelpe deg (du finner telefonnr.på A i telefonkatalogen).
Håper virkelig du lykkes! Lykke til!
Hilsen Synnøve