Spørsmål:
Hei; jeg har to barn på hhv 2,5 år og 10 uker. Med begge barna har jeg hatt utfordringer med amming, og jeg føler ikke jeg får skikkelig "gehør" for dette på helsestasjonen der jeg bor. Håper derfor du kan gi meg din mening rundt dette! Vår datter hadde kolikk, men vi slet langt utover denne perioden med at hun ikke greide å "ta unna" når melken strømmet på. Hun greide heller aldri å få i seg såpass mye at hun kom til den fete ettermelken, og hun hadde mye problemer med luft i lang tid. Nå ser jeg samme sporet med nr 2. Han har heldigvis ikke kolikk, men han er tydelig utilpass med at det kommer så mye melk på en gang. Han hikster og setter i halsen, hoster, gulper, svelger luft, og skriker. Så vil han ikke ha mer, og han greier dermed ikke å spise seg ordentlig mett i ett "måltid". Dermed blir han også sulten veldig fort, før han får fordøyd forrige runde skikkelig og før han får ut all luft og gulpet ordentlig. Det blir mye skrik av dette, og det går tydelig utover søvnen hans både på dagtid og nattetid, da han våkner av at magen er i ulage. Han legger voldsomt på seg, det samme gjorde vår datter, nesten litt mye, synes jeg - virker som det blir tungt for han å puste når han ligger, selv om vi har hevet hodedelen av sengen noe. Jeg trodde først produksjonen ville justere seg etter hvor mye de klarte å ta unna, men det gjør det ikke. Jeg har konstant fulle bryster, synes jeg; og det er vanskelig for han å ta tak skikkelig - jeg merker at vakuumet glipper og han han svelger enda mer luft som han bruker lang tid på rape opp igjen. Han har normal avføring hver dag - dvs. den er helt flytende, men det er vel helt greit for en baby som fullammes, etter hva jeg har skjønt? Om natten spiser han ca 3 ganger, men han er fryktelig urolig, ligger og vrir seg nesten hele natten, våkner mye, må opp å rape/gulpe, og viser tydelig ubehag. Kan du gi meg noen råd? Jeg har lest noen steder at man bør pumpe ut den første melken for å komme til ettermelken, men jeg er redd dette bare vil øke produksjonen min ytterligere og forverre problemet, samtidig som jeg kan få betennelse osv. Dette begynner å bli svært så plagsomt, og han begynner å vise tegn til overtrøtthet. Trenger hjelp til dette - og håper veldig på svar!!

Svar:
Hei mamma til 2
Det høres ut som du har god utdrivingsrefleks og produserer rikelig. Melken kommer fort og strømmer i store mengder. Egentlig er det en ressurs, men gutten trenger hjelp for klare å svelge unna strømmen og få den fete ettermelken som du også nevner.
Det kan hjelpe å gjøre bruk av tyngdekraften ved at du lener deg bakover, evt ligger på ryggen, melken må da strømme oppover og dermed går det litt senere. Det er også lettere å drikke når en sitter oppreist, la barnet sitte på fanget og ta mange pauser underveis så han rekker å svelge unna. For å komme til den fete ettermelken gir du ham fra samme bryst helt til han avviser det. Dersom han sovner eller magen er full før du kommer så langt kan du prøve å håndmelke/pumpe ut den fete ettermelken som du så gir ham før neste måltid. Dersom han bare får den vannrike formelken kan magen hans bli full uten at han blir skikkelig mett.
Men håndmelke/pumping kan også øke melkeproduksjonen, et alternativ kan være å prøve å melke ut litt først og trykke mot andre bryst mens du ammer.
Du kan også kontakte ammehjelpen hvis du trenger mer oppfølging.
Lykke til!
Hilsen Synnøve