Spørsmål:
Hei! Datteren min på 7,5 mnd har fått litt hvitt belegg på tunga som jeg går ut i fra at er trøske. Hadde en resept på mycostatin liggende, så jeg fikk kommet i gang med behandling relativt raskt. Leser at leker som puttes i munnen skal kokes hver dag, men hva med leker som ikke kan kokes, f.eks musikkleker, tøyleker som ikke kan maskinvaskes ol? Hun spiser jo på absolutt alt som hun får tak i! Holder det å tørke over de med Antibac e.l? Hvor lenge lever soppen i lekene dersom jeg legger de bort så hun ikke får tak i de mens behandlingen pågår?

Svar:
Hei Linn Elisabeth
Dersom det hvite belegget på tungen ikke går vekk når du skraper med skje er det sannsynligvis sopp. Sopp kan fort smitte over til brystet eller omvendt så både brystknopper og barnets munn bør behandles samtidig. Se det jeg har skrevet tidligere om emnet.
Ang. hvordan en kan redusere smitte så er håndhygiene svært viktig. Pass også på å rense godt under neglene. Det er riktig som du sier at vi anbefaler å koke leker/BH/innlegg mm i 20 min en gang til dagen. Stryking og henge stoff i solen dreper også sopp og det samme gjør desinfiseringsmiddel. Frysing anbefales ikke da det ikke dreper sopp.
Sopp lever lenge, men hvor lenge kan jeg ikke svare på.
Hilsen Synnøve