Spørsmål:
Min knapt 2 uker gamle sønn har de siste dagene vært veldig urolig på dagtid og sovet minimalt. Han viser hele tiden tegn på at han er sulten. Søker ivrig og suger på hendene. Tar stort sett godt tak med en gang jeg legger han til brystet, men sovner etter få minutter. Suger kanskje bare 2-4 minutter før han sovner. Våkner så igjen etter noen minutter og er utrøstelig helt til han får mer mat. PÅ natta derimot spiser han lenge og sover godt mellom måltidene. Har godt med tissebbleier og avføring, så er ikke i tvil om han får i seg nok til slutt, men er fryktelig slitsomt for meg å måtte holde på å småamme hele dagen. Bør jeg være veldig bekymret, eller vil dette gå seg til igjen??

Svar:
Hei Hilde
Ja det virker som sønnen din ikke får spise seg skikkelig mett før han sovner og da er det ikke så rart at han våkner igjen etter kort stund og vil ha mer. Det som ofte hjelper er å kle av babyen så han blir avkjølt. Dette hjelper ham å holde seg våken så han rekker å spise seg mett før han sovner. En annen måte å vekke ham på kan være å skifte bleie. Det er også viktig at du legger ham til samme bryst så han får i seg den fete ettermelken. Skifter en bryst for tidlig kan en risikere at han bare får den vannrike formelken og derved blir magen full, men ikke mett.
Lykke til !
Hilsen Synnøve