Spørsmål:
Hei Lurer på om jeg bør/kan slutte å amme nå, gutten min er 10uker og jeg har vært veldig plaget med brystbetennelse, har hatt 5 stk og gått på 3 pencelinkurer til nå. Han veier 6200g nå så da lurer jeg på hvor mye ham trenger per dag med MME? Og hvordan bør jeg gå frem hvis jeg skal slutte å amme?

Svar:
Hei Therese
Du har jammen hatt en tøff ammestart! Til tross for ammeproblemene har gutten din lagt godt på seg. Jeg forstår godt at du nå har lyst til å gi opp ammingen etter 5 brystbetennelser. Det du ikke sier noe om er hvor mye hjelp du har fått og hva problemene bunner i. Hvis du fortsatt ønsker å amme kan kanskje helsesøster på din helsestasjon gi deg råd. Du kan også prøve Ammehjelpen, telefonnr. finner du i telefonkatalogen, eller kanskje ditt lokale sykehus har ammepoliklinikk. Uansett hva du velger har du gjort en kjempeinnsats til nå og noen ganger er det riktig å si at nok er nok. Du er like god mor om du ikke ammer og morsmelkerstatningen som lages i dag er en fullgod erstatning.
Vanligvis har spebarn bruk for ca 150 ml melk pr kg, dvs 930 ml ved en vekt på 6200g. Du kan bruke dette som et utgangspunkt, men selv om du gir MME gjelder selvregulering som når du ammer.
Dersom du har bestemt deg for å slutte å amme bør dette skje gradvis. Ved brystspreng kan du håndmelke forsiktig til brystet er litt mykere. Oppbinding av brystet etter uttømming, mens det enda er bløtt, gir økt trykk som reduserer produksjonen kraftig. Slik oppbinding kan for eksempel gjøres med brede strimler av et stretch-laken. Det skal ikke kjennes ubehagelig stramt og må tas av i perioder hvert døgn.
Lykke til!
Hilsen Synnøve