Spørsmål:
Hei, Jeg sliter veldig med å amme lille jenta mi. Hun er nå 6 dager gammel. Et problem var at jeg har ganske flate brystvorter, så hun slet med å få bryste i munnen. Jormødrene på barsel slet også endel med å legge henne til. Så fort hun fikk bryste inn i munnen, så dyttet hun det inn igjen. Et annet problem var at alle jordmødrene og barnepleierene hadde forskjellige teknikker, så lærte meg egentlig ingen teknikk for å legge henne til. Det ble så stress når vi kom hjem, og hele kose ammestunden vår ble ødelagt. Jeg var så frustrert. Men så fikk moren min tak i slike brystknoppevern, som gjorde det mulig for henne å få tak. Men nå er problemet at brystknoppene mine er begge to åpne sår på brystknoppen, som blør veldig under ammingen. Nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre, har så lyst til å fortsette å amme. Noe jeg kan gjøre for bedre dette?

Svar:
Kjære nybakt mamma!
Jeg synes du har vært ordentlig flink som står på til tross for problemene dine og mange forskjellige råd.
Jeg vet ikke helt hva du mener med brystknoppevern, men kanskje det er brystskjold? Det kan være nyttig å bruke i en periode til barnets munn har vokst seg større, sårene er grodd og hun blir en mer effektiv suger. Over tid anbefaler vi ikke å bruke brystskjold da melkeproduksjonen som regel går ned. '
Dersom det er smertefullt å amme og sårene blir verre kan det være lurt å håndmelke og gi jenta di morsmelk på kopp. La brystene lufttørre så ofte som mulig og smør en nøytral salve som for eks. Simples øyensalve på sårene, hel hud skal kun lufttørres. Husk god håndhygiene ellers kan sårene bli infisert av bakterier eller sopp. Sår som ikke bedres av tiltakene kan være infisert, kontakt i tilfelle lege eller helsestasjon.
Det er ganske vanlig å ha flate brystknopper. Disse kommer som regel ut ved stimulering eller når barnet suger. Ekte innadvente brystknopper er ikke så vanlig. Jeg har skrevet om det tidligere, så er du interessert kan du se på det jeg har skrevet under kategorien amming. Flate brystknopper gir lite stimulans til barnets munn. Det kan hjelpe å stimulere reisning av knoppen før amming og se til at jenta di gaper godt så hun får mye bryst i munnen. Da kommer hun bak melkesjøene og brystknoppen slipper å bli risset opp av den harde ganen.
Kontakt helsestasjonen for ammeråd. De kan bedre gi veiledning når dere er til stede.
Lykke til!
Hilsen Synnøve.