Spørsmål:
Hva gjør jeg på kvelden? Har ei lita tulle på 4 mnd som roter forferdelig på kveld og natt!får hennne sjelden til å sove før etter 12 og da våkner hun mange ganger i løpet av natta...Hun har et enormt sugebehov men vil ikke ha smokk..Jeg takler lite søvn men er mest bekymret for om hun får den søvnen hun trenger.? Jeg steller henne for kvelden halv ti og vi går på soverommet klokken 11,sovner hun da våkner hun gjerne 3-4 gsnger innen klokka har blitt 12...

Svar:
Hei Linn
Jeg lurer på om hun får spist seg mett i løpet av dagen. Kanskje du kan prøve å die henne oftere på dagtid, evt pumpe deg mellom to måltid på dagen når du har rikelig med melk og gi dette om kvelden før leggetid. Fylle henne opp med andre ord så hun ikke trenger så mange måltid om natten. Dersom dette ikke hjelper kan det være at hun trenger tilleggskost. En vekt på helsestasjonen kan også være lurt.
Det kan også være det hjelper at mannen din (hvis du har en) ligger ved siden av henne og prøver å roe henne. Han har nemlig ikke lukten av morsmelk.
Lykke til!
Hilsen Synnøve