Spørsmål:
Jeg har ei lita jente som bare er 6 dager gammel. Jeg har vært plaget med såre nipler, men dette har bedret seg nå synes jeg. Jenta "søler" litt underveis i måltidet. Dvs at det renner litt melk ut av munnviken hennes. Etter siste amming synes jeg at dette sølet hadde en rosa farge og ble bekymret. Kunne ikke se at dette kunne kommet av nippelen min da ruren fra tidligere fremdeles var der. Jenta virker imidelrtid fornøyd. Hva kan dette skyldes?

Svar:
Kjære deg
Jeg forstår du er bekymret. Mødre kommer ofte til meg på helsestasjonen med akkurat den samme bekymringen. Den vanligste årsaken er at en blør litt fra brystknoppen når barnet suger. Det skal ikke så mye blod til før det ser dramatisk ut, men det er helt ufarlig. Det at jenta de virker fornøyd tyder også på at det er årsaken.
Dersom du er bekymret kan du også ta dette opp med helsesøster eller legen din. De kan undersøke deg og barnet ditt.
Hilsen Synnøve