Spørsmål:
Hei! Vi har en liten nydelig datter på 8uker. Vi fikk en litt trøblete start med keisersnitt og påfølgende uke på nyfødtintensiv-avdeling. Der ble hun introdusert for smokken. Hun tok puppen etterhvert, og etter som produkjsonen min gikk opp var vi over på fullamming. Vel hjemme har det vært mye styr. Ammingen gikk ikke så greit som på sykehuset. For et par uker siden nektet hun til slutt helt å ta puppen. Vi skjønte ikke hvorfor. Etter noen dager og en prat med barselpol på sykehuset skjønte vi at smokken måtte gå(og flaska med mme som vi hadde måttet begynne med, hadde i tillegg også helt tette melkeganer). Jeg var ikke motviert for dette, syntest at startvanskene hadde vært mange og krevende som det var. Så jeg bestemte meg for å gi meg med ammingen. Etter to dager med gråt og tenners gnissel ville jeg allikvel prøve å komme tilbake til ammingen. Jeg gråt hver eneste gang jeg så henne med den flaska. Noe så trist. Så da var det å kaste alle smokker og flasker og begynne med koppmating. Første dagen var et lite sirkus med mye gråt. Jeg forsøkte å legge henne til gjennom hele dagen og først rundt midnatt tok hun brystet igjen for første gang på lenge. Siden har det bare gått oppover og brystet er igjen en favoritt. Vi gir henne 40ml tillegg til hvert måltid da jeg har så utrolig lite melk fortsatt(har forsøkt å øke i fem dager nå..). Jeg trenger sårt noen gode råd for å øke melkemengden samtidig som det ikke er noen fare for at jenta går ned i vekt. Hun sover forresten fra ca ett til seks om morgenen. Håper på svar på dette, trenger oppmuntring og råd!

Svar:
Hei Kjersti!
Dette er jo rene solskinnshistorien! Du har virkelig stått på og fått til ammingen til slutt. Veldig oppmuntrende for mange av dine medsøstre som strever med det samme.
Sugeforvirring er nemlig veldig vanlig. Det er grunnen til at vi råder ammende mødre til å vente 2-4 uker til ammingen er godt etablert før en introduserer smokk eller flaske. Å suge på brystet og smokk er to forskjellige ting. Å suge på bryst krever et stort gap som om en skulle gape over en hamburger og melken masseres ut av barnets tunge og kjevemuskler. Å suge på flaske gjøres med en trutmunn som om en skulle suge på spagetti og melken flommer inn av seg selv. Du er et eksempel på at det nytter å streve for å komme tilbake til brystet selv om barnet er sugeforvirret. Så flott at brystet igjen er en favoritt.
Det er normalt at melkeproduksjonen går ned under stress og hvis mor er bekymret. Bare fortsett med å gi tillegg på kopp etter amming ved behov. Du kan være sikker på at melkeproduksjonen din øker når du får litt ro. Vil du at dette skal gå litt fortere kan du også øke melkeproduksjonen ved å amme oftere gjerne hver andre time på dagen og en gang om natten.
Lykke til!
Hilsen Synnøve