Spørsmål:
Hei.. Jeg driver å tester ut Niplette nå, er 24 uker på vei og har heldigvis ikke opplevd å få kynnere av Niplette. Det jeg lurer på er hvor lenge skal Niplette stå på om gangen.. Er redd for å bruke den for mye.. Samtidig er jeg redd før å bruke den for lite og ikke få noen effekt.. ?? Må få gi dere ros for en fantastisk side.. Lærer så mye, og er så mye supert å lese om. Så tusen takk for fantastisk arbeid.. :)

Svar:
Hei Heidi!
Kjekt at du liker siden vår.
Flate/innadvente brystknopper som kommer ut ved stimulering trenger ikke bli problematisk hvis du er oppmerksom på tiltak som kan forebygge ammeproblemer. Ofte forandrer også brystknoppen seg mye på slutten av svangerskapet og i dagene etter fødselen.
Derimot ekte innadvvente brystknopper som ikke kommer ut eller knopper seg ved stimulering kan føre til ammeproblemer. Da kan det være en fordel å sette i gang tiltak i svangerskapet som du også har gjort ved å tøye ved bruk av Niplette. Over et lengre tidsrom blir da brystknoppen langsomt trukket ut. Det kan en sjelden gang være risiko for premature rier ved stimulering av brystknoppen. Kjenner du kynnere bør behandlingen avsluttes. Når det gjelder detaljerte råd vil jeg råde deg til å ta dette opp med jordmor. Hun kan også sjekke brystknoppen og se om du har ekte innadvente brystknopper.
Hilsen Synnøve