Spørsmål:
Jeg har hørt noen løse og faste rykter om at man ikke skal spise bl.a. jordbær når man ammer, da dette ikke er godt for magen til barnet. Stemmer dette, og er det andre ting man skal holde seg unna?

Svar:
Kjære nybakt mamma !
Dette er spørsmål som går igjen og som mange lurer på . Tidligere frarådet man mor å spise enkelte matvarer i ammeperioden for å unngå utvikling av allergi. Dette gjør vi ikke lenger annet enn en sjelden gang i familier der det er kraftig allergi. Du kan altså i utgangspunktet spise alle matvarer, men dersom barnet reagerer med utslett, magesmerter eller oppkast bør en tenke på om barnet reagerer allergisk.
En annen ting er matvarer som kan gjøre barn urolige. Matvarer som kål, druer, løk, jordbær og kumelk kan erfaringsmessig gjøre noen barn urolige. Det er imidlertid umulig å si på forhånd hvilket barn som reagerer på hva. Prøv deg forsiktig frem med disse matsortene, og unngå senere det du merker at barnet reagerer på.
Uansett modnes barnets tarmsystem og matsorter som det har reagert på tidligere kan det tåle mot 3 måneders alder.
Håper dette ga svar på det du lurte på.
Hilsen Synnøve