Spørsmål:
Hei,Min sønn på 2 mnd har veldig mye melkebelegg på tunga.Bør jeg rense melkebelegget fra tunga?Har hørt at hvis det blir for mye så mister barnet matlyst.Har prøvd å gi han litt vann etter ammingen for å skylle tungen,men forsatt er det mye melkebelegg. På forhånd takk

Svar:
Hei Celine
Dersom det virkelig er melkebelegg tror jeg ikke du trenger å ta det bort. Har ikke lest eller hørt at melkebelegg fører til nedsatt matlyst hos barn.
Dersom det derimot er soppbelegg han har bør dette behandles. Sopp er ubehagelig og kan føre til nedsatt matlyst. Du kan teste om det er melkebelegg eller sopp ved å prøve å skrape det vekk med skje. Dersom det går lett vekk er det som regel bare melk og trenger ingen behandling. Dersom det henger fast bør barnets munn og mors bryst behandles med et reseptbelagt soppmiddel. Et mye brukt kjerringråd som kan prøves først er å skrape bort så mye sopp som mulig med en skje og så dryppe/pensle med farris.
Se også det jeg har skrevet tidligere om sopp under tema amming.
Hilsen Synnøve