Spørsmål:
Hei,
For en ukes tid siden fikk jeg mitt første barn, og jeg er veldig skeptisk på hva jeg kan spise og ikke spise. Nå som julen nærmer seg så har marsipanpølsene kommet i butikkene, noe som jeg elsker å spise, men vet ikke om jeg kan for noen sier jeg kan spise det og noen sier at "nei det er farlig ja, det må du ikke spise".
Kan jeg spise deilige marsipanpølser?
Hilsen manemani

Svar:
Ja det kan du. Det er slutt på de tider at en skulle være forsiktig med visse matvarer når en ammet for å forebygge allergi hos barnet. Unntaket er der mor har behandlende allergi, da bør hun rådføre seg med lege. Dersom barnet reagerer på visse matvarer mor spiser bør en være forsiktig med akkurat den matvaren.
En helt annen ting er at noen barn får mageknip av visse matvarer mor spiser når hun ammer. Dette er individuelt og mor må altså prøve seg frem.
Kos deg med marsipanpølsene du!
Hilsen Synnøve
Lurer du på noe? Send inn ditt spørsmål til helsesøster Synnøve eller jordmor Monica