Spørsmål:
Hei Vår jente på 9 uker har hatt kolikk/umoden tarm nesten siden hun ble født. Sover heldigvis hele natten, så vi er heldige med det;)Men gråter mellom måltidene fra morgen til kveld. Trodde kolikk var på ettermiddag, kveld og natt? Har lest at de pleier å nå en topp ved 6-8 uker? Men hun blir bare verre for hver dag som går... Gråter lengre perioder og går ikke an og trøste i det hele tatt lenger. Har snakt med legen og helsesøstera hennes, men får ikke et skikkelig svar. Skal ikke kolikken bli bedre for hver uke som går? Og er det normalt at den forverres slik så har skjedd vår datter??

Svar:
Hei Tuva
Ja dere har jammen hatt en tøff periode. Godt at hun sover om natten i hvert fall. Uansett årsak er det lurt å be om avlasting fra familie og venner så dere ikke sliter dere ut.
Det er riktig som du sier at kolikk pleier å nå en topp ved 6-8 uker for så å bli bedre og kolikk forsvinner vanligvis av seg selv i 3 mnd alder. Årsakene til kolikk er ukjente. Antagelig er det mange faktorer som spiller inn. Barnet virker utrøstelig i perioder, men har ellers normal vektøkning og utvikling. Det er like mye kolikk hos morsmelksernærte som flaskeernærte barn.
Morsmelksernærte barn kan reagere på det som mor drikker/spiser. Det vanligste er kumelksproteiner i morens melk. Dersom du ammer kan du prøve å kutte ut kumelksprodukter (melk, smør, ost osv.) i ca 5 dager. Hvis datteren din blir bedre, så prøv igjen med kumelksprodukter etter 2 uker. Observer om kolikken kommer tilbake. Du bør ta kalktabeletter (1g kalk pr dag) hvis du ikke drikker melk i lengre tid.
Dersom du gir morsmelkerstatning kan du forsøke å skifte til et melkeerstatningspreparat basert på hydrolysert kasein (eks Nutramigen) eller soyamelk (fås på apoteket), men snakk i så fall først med helsestasjonen eller fastlegen.
Du har kanskje prøvd urtete mot kolikk (kjøpes på apotek) eller sukkervann. Sukkervann er et gammelt råd som er aktuelt igjen. Tilberedes ved å ta 1 strøken spiseskje sukker (farin) i 1 dl kokt vann og avkjøles. Gi ca 2 ml lunkent sukkervann når barnet starter kolikkskrikingen. Dersom det hjelper vil hun bli bedre i løpet av noen minutt og det virker som regel i 1/2-2 timer. Løsningen kan oppbevares i kjøleskap og er holdbar høyst 2 døgn.
Noen har også hjelp av kiropraktorbehandling.
Kontakt helsestasjonen eller fastlegen hvis dette ikke hjelper eller dere er bekymret for å utelukke sykdom.
Ammehjelpen kan kanskje også hjelpe.
Lykke til!
Hilsen Synnøve