Spørsmål:
Jeg har en liten gutt på 4 1/2 uke som vokser veldig fort! Han har lagt på seg ca 450 g pr uke siden fødselen, og får kun morsmelk! Nå er han ca. 56 cm og veier 5,5 kg. Jeg har alltid hørt at et fullammende spedbarn regulerer inntaket selv, og kan aldri bli overvektig. Men nå er det flere jeg vet om/har hørt om, som kun ammer, og som får beskjed om å redusere inntaket til deres nesten nyfødte barn fordi de blir overvektige?!? Hva er riktig? Og hvordan skal man redusere inntaket når man ammer? Skal man avbryte barnet? Eller bare la det ligge å skrike når det er sultent?? Det høres jo helt grusomt ut!

Svar:
Hei Sol!
Fullammede barn kan også bli overvektige. Morsmelkfedmen har derimot ingen sammenheng med overvekt senere i livet. De fleste blir slankere i 2 leveår når de beveger seg mer.
For tidlig fødte barn eller barn som har vokst lite i svangerskapet har ofte en "catch up weight" dvs de har mye å ta igjen og legger derfor mer på seg og vokser fortere enn gjennomsnittet.
Når det gjelder ditt barn så er han ikke overvektig, sannsynligvis trenger han det han vil ha. Fortsett derfor å stol på deg selv og la barnet ditt vise vei.
Hilsen Synnøve