Spørsmål:
Hei, Jeg har en jente på 3 uker og helt siden fødselen så har hun veldig ofte sovnet under ammingen noe som resulterte i at hun nok ikke fikk i seg nok melk og vekten ikke gikk opp nok uten at hun også fikk noe tillegg. Vi har derfor gitt henne tillegg i en ukes tid og vekten har gått opp. For å unngå at hun sovner har jeg har prøvd ammehjelpens råd om å kle av henne når jeg ammer for at hun ikke skal bli varm (og døsig?)+ andre råd som å stryke henne i håndflaten og nakken for å stimulere sugerefleksen, løfte på armen hennes for å vekke henne, skifte bleie osv, men hun sovner likevel. Er dette vanlig, har du noen andre råd? Hun er en veldig oppvakt jente når hun er våken og kan være våken i flere timer men når hun har sovet bruker hun veldig lang tid på å våkne enten hun våkner av seg selv eller vi vekker henne. Hun strekker på seg i opptil 10-15 minutter før hun åpner øynene. Noen ganger er hun våken er hun bare våken noen minutter før hun sovner igjen selv om vi har tatt henne opp, og hun sover da i armene til den som holder henne. Er det vanlig at det kan være så vanskelig å vekke henne og at hun skal sove så tungt? Jeg vil ikke si at hun sover mer enn det som jeg har lest/hørt er vanlig for så små babyer for hun er som sagt ofte våken noen timer av gangen når hun først er våken. Mvh

Svar:
Hei førstegangsmamma
Det er ikke lett å vekke et sovende spebarn som trenger mat. Er vektoppgangen normal kan barnet styre selv når det vil ha mat. Da gjelder det å bli kjent med henne og signalene på at hun er sulten; smatter, stikker ut tungen,tar hånden til munnen, søker. Gråt er et sent signal på sult.
Dersom ikke vektoppgangen er normal må hun kanskje vekkes for å få nok mat i løpet av døgnet. De rådene du fikk fra ammehjelpen hjelper mange, men ikke alle. Det er lettest å vekke henne i den lette søvnfasen som vi også kaller drømmefasen. Da kan hun være urolig, lage mye lyder. Ellers kan det hjelpe å få mye dagslys og mye frisk luft på dagen.
Lykke til!
Hilsen Synnøve