Spørsmål:
Hei! Leste nettopp i avisa at mange ikke har fått melkeproduksjonen igang før de drar fra sykehuset, og dermed sliter med å få til ammingen. Noe av det som ble diskutert var at helsestasjonen brukte for lang tid på å kontakte og høre om alt gikk greit... Jeg er førstegangs og lurer på hvordan det egentlig skal fungere. Satser på å overnatte to netter på sykehushotell og dette med amming er viktig for meg. Skal jeg reise hjem selv om jeg ikke har kontroll på det? Tar helsestasjonen kontakt med meg sånn helt uten videre...? Når da i tilfelle? Til slutt: Hvor ofte må vi inn på kontroller og slikt etter fødselen..? (Venter spent, 5 dager til termin...)

Svar:
Hei !
Jeg forstår at du blir bekymret etter å ha lest om at mange sliter med å få til ammingen. Jeg kan berolige deg med at du får kyndig hjelp og veiledning på sykehuset. Siden fødselsmeldingen (i hvert fall i Rogaland) blir sendt i posten etter utreise kan det ta flere dager før helsesøster vet at du har født. Det kan være at du har behov for ammeveiledning eller har andre spørsmål før hun tar kontakt. Da kan du ta kontakt med helsestasjonen når som helst på dagtid. Det kan være lurt å spørre sykehuspersonalet om å få telefonnr til helsestasjonen din. Mange sykehus har også ammepoliklinikk som kan kontaktes 24 timer i døgnet.
Så til spørsmålet ditt om rutinekontroller. Det kan variere noe fra kommune til kommune, men det første året er omtrent som følger: Ved 6 uker, 3 måneder, 5, 6, 8, 10 og 12 måneder. Har du behov for flere kontroller avtales dette i tillegg.
Du vil nok bli godt ivaretatt både på sykehuset og på helsestasjonen. Vi må heller ikke glemme at de fleste mødre får til ammingen uten problemer.
Gled deg, du har mye å se frem til !
Lykke til med fødselen !
Hilsen Synnøve