Spørsmål:
Hei jeg har en liten gutt på 8 måneder, som spiser godt både grøt, brødskive og middag men høydepunktene er selfølgelig pupp.. men vær gang etter jeg har ammet gulper han flere ganger, og flere timer etter han har spist, det virker ikke som det plager han, det er nesten som det spruter ut, men han bare fortsetter med det han holdt på med. jeg har prøvd å bare gi han pupp om morgenen og som lunsj,men det kommer opp like mye. har prøvd å gi han litt grøt om morgenen så venter jeg en stund så den får lagt seg, så gir han litt pupp men får han bare litt blir han rasende. vær gang jeg tar han opp begynner han å gnu seg mot brystet for han vill ha mer, å dersom han ikke får blir han rasende. spørsmålet er da bør jeg slutte å amme han? er det noe feil me hans lukke muskel eller er det bare jeg som har mye melk. Nb: han har sluttet å spise om natta

Svar:
Så flott at gutten din har sluttet med nattmat og har så god apetitt om dagen!  I den alderen han er nå begynner fast føde å overta som hovednæring, mens morsmelk enda er viktig. Melkemengden vil normalt avta i takt med hans økete inntak av fast føde. Morsmelk er fremdeles viktig både som næringsinntak og for å forebygge utvikling av allergi for nye matvarer. Derfor er det viktig å amme litt først hver gang ny mat blir introdusert. Siden han er glad i pupp og fast føde begynner å overta som hovednæring kan det være lurt å gi ham pupp etter kjent mat.
Når det gjelder gulping er det helt normalt at det kan komme gulp både rett etter måltid og lenge etterpå. Dette kommer av at lukkemuskelen til spiserøret er slakk første leveåret. Dersom vektøkningen er god kan du ta det helt med ro. Det vil sannsynligvis bedre seg i andre leveår.
Flott at du ammer og har en gutt med god apetitt. Fortsett med amming så lenge du og gutten din trives med det.
Hilsen Synnøve