Spørsmål:
Jeg har en datter på snart 14 mnd. Hun begynte i barnehagen for et par mnd siden. Jeg hadde planlagt å slutte med ammingen da, men kvier meg fordi hun er ganske besatt. Selve barnehagetilvenningen og samvær med far/andre går veldig fint, men hun er ganske intens når jeg er sammen med henne. Hver dag jeg kommer hjem fra jobb så strekker hun ut armene og nærmest drar av meg genseren. Har frem til nå tenkt at det er greit, men skjønner at det kanskje er på tide å slutte? Trenger tips på hvordan man kan slutte. Har prøvd avledning, annen mat osv, men hun gråter og gråter og blir helt umulig om hun ikke får pupp. Hun spiser godt, så tydelig at det er nærheten til meg som er noe av grunnen til dette. Bør jeg vente til ferien med å slutte? ELler kan jeg tillate meg å starte avvenningen før hun er helt klar selv?

Svar:
Hei Siri!
Overgangen fra tryggheten hjemme hos mamma og pappa til barnehageverdenen er veldig stor. Dette er barnets første livskrise. Det er tøfft å gi slipp på dem hun er mest glad i i mange timer pr dag. Det høres ut som hun har tatt tilvenningen bra og det er kjempeflott. Samtidig så trenger hun desperat din trygghet og den kjente gode puppen. Så flott at du har latt henne få ha kosen og tryggheten ved puppen i dennne vanskelige tiden. Det har nok hjulpet henne til å takle alt det nye. I tillegg blir hun beskyttet av antistoffer i morsmelken og unngår kanskje en del av begynnerinfeksjonene i barnehagen.
Det er ingenting i veien for at du kan amme henne så lenge dere ønsker. Verdens helseorganisasjon anbefaler  å amme i 2 år, men ammingen kan gjerne fortsette mye lenger. Tidspunktet for når du ønsker å slutte å amme er det bare du som kan avgjøre. Ikke la deg påvirke av andres reaksjoner og meninger. Som regel går det av seg selv når hun er klar. Når hun blir tryggere og får annen mat glemmer hun kanskje brystet en stund. Ofte er ammemåltidene om kvelden og morgenen de siste som forsvinner, men det er ingen regel.
La ammingen være en kosestund for dere begge.
Hilsen Synnøve