Spørsmål:
Jeg er usikker på dette med amming og flate brystknopper. Jeg er tidlig i svangerskapet og har hørt at det kan bli vanskelig å amme når brystknoppene er helt flate, Er det mulig med et kirurgisk inngrep eller er det andre virkemidler som bør iverksettes på et tidlig tidspunkt?

Svar:
Hei !
Flate/innadvendte brystknopper som kommer ut ved stimulering behøver ikke bli problematisk hvis du er oppmerksom på tiltak som kan forebygge ammeproblemer. Ofte forandrer også brystknoppen seg mye på slutten av graviditeten og i dagene etter fødselen.
Derimot ekte innadvendte brystknopper som ikke kommer ut eller knopper seg, selv ved stimulering kan føre til ammeproblemer.
Du kan undersøke selv om de er ekte innadvendt ved å forsiktig klemme sammen areola (det brune området) mellom tommelen og pekefingeren, ca 1 cm. fra roten på brystknoppen. Kommer brystknoppen ut/knopper seg, er den ikke ekte innadvendt og krever ikke noen ekstra tiltak. Trekker den seg innover eller er fortsatt flat, kan det gjøre det vanskelig for barnet å gape over brystknoppen for å melke ut melken. Da kan det være en fordel å sette i gang tiltak i svangerskapet.
Tøyning kan nå gjøres ved å bruke Niplette, en liten plastkopp som settes over brystknoppen. Det lages vakum ved å suge ut luften via en liten sprøyte. Denne skal brukes så tidlig som mulig i svangerskapet og under veiledning av helsepersonell. Over et lengre tidsrom blir da brystknoppen langsomt trukket ut. Det kan en sjelden gang være risiko for premature rier ved stimulering av brystknoppen. Kjennes det kynnere bør behandlingen avsluttes.
Jeg vil råde deg til å ta dette opp med jordmor ved neste kontroll.
Hilsen Synnøve