Spørsmål:
Hei! Jeg har en datter på tre måneder, som for en uke siden plutselig ikke ville ha det ene brystet. Hun vil ikke ha det når hun ligger i vanlig ammestilling, jeg sittende med hodet hennes i albuekroken. Hun tar det hvis hun blir "lurt" til å tro at det er det andre brystet ved at jeg ligger på hennes "gode" side. Hun tar det også hvis jeg står på alle fire og "slipper" brystet ned i munnen hennes. Hun tar brystet på natten når hun er trett. Har derfor konkludert med at det ikke er noe galt med brystet eller melka... Men slike alternative stillinger er vanskelige å få til å fungere på kafe, eller på besøk etc. Tror ikke hun er stiv i nakken heller fordi hum ikke ellers har noen problemer med å snu hodet til noen sider. Jeg er rådvill, og vet ikke hva jeg kan gjøre? Håper på et godt råd, har jo så lyst å få ammingen til å fungere, det har jo gått så bra til nå...

Svar:
Hei Marianne
Jeg synes du har vært veldig oppfinnsom og funnet måter å amme på som hun godtar.
Det er ikke uvanlig at spebarnet har et favorittbryst eller til og med nekter å amme ene brystet som du har erfart. Forsett med å være kreativ med ammestillinger. Prøv også å amme på det minst populære brystet når hun er passe sulten og passe våken. Et sultent spebarn er ofte mindre tolmodig og vil ha maten med en gang.
Du kan også prøve å stimulere brystknoppen til det begynner å renne før du legger henne til, bøye deg litt fremover og massere brystet mot brystknoppen når hun begynner å suge. Dette får ofte melken til å strømme bedre.
Lykke til!
Hilsen Synnøve