Spørsmål:
Jeg har en sønn på snart 6 uker. Han var stor ved fødsel (4,4 kg), og er fortsatt stor. Han legger på seg og vokser fint. Dagene er kjempe fine. Han sover ca 3-4 timer i strekk iallefall 2 ganger i løpet av dagen.(+ noen ganger 1 time) Spiser, tisser, smiler og er fornøyd. Så kommer kvelden, klokken paserer 18 og vi er i gang. Han maser om mat og jeg gir. Han drikker en stund (10 min), så blir han urolig. Drar i brystet og kaver. Har prøvd raping, ta han fra brystet, byssing osv, men da viser han bare sulten tegn og gråter. Han sover også veldig dårlig på natta. Sovner ikke før ca 02.00 (har da vært våken mer eller mindre i strekk fra kl 18, sover bare ca 10 min før han våkner igjen.) Prøver å legge han fra 21.00, men han bare gråter. Og vi syntes han er for liten til å ligge å gråte så vi tar han opp. Tilslutt sovner han for natten, som oftest i min seng (under egen dyne), sover ca 1, max 2 timer våkner, vil ha mat - får mat og sover litt til. Mellom 8 og 9 vil han ikke sove noe mer, og vi står opp. Gir frokost, stell, kos og stimulig. Så sovner han (ofte etter påtår), sover da gjerne 4 timer før han vil ha mat igjen. Jeg har pumpet meg litt på formiddagen og gitt dette ekstra på kvelden, rundt kl 21 (ca 80 ml). Han blir ikke fornøyd uansett, maser like mye og sover like dårlig på natta. Dette ble langt og mye info. Jeg har lest artiklene deres om kveldsamming og søvn, men har liksom ikke fått helt svar. Håper dere kan svar meg nå. Bør jeg slutte å pumpe meg og ikke gi ekstra på kvelden? Når skal jeg evt gi dette ekstra? Når og hvordan skal jeg legge han for natta? Hvorfor sover han godt og lenge på formiddagen og lite og lett på natta? Hva skal jeg gjøre???

Svar:
Hei
Jeg tror nok mange vil kjenne seg igjen i det du beskriver. Mange mødre kommer til meg på helsestasjonen med liknende problem.
Det som er bra er at han legger godt på seg og er fornøyd på dagtid. Det tyder på at han får nok mat totalt sett i løpet av døgnet. Det virker heller ikke som han er smertepåvirket utifra det du skriver. Likevel virker han ikke fornøyd på kvelden/natten. Mange mødre opplever at melkeproduksjonen er litt mindre på kvelden, kanskje ikke så rart når barnet har diet hele dagen. Derfor synes jeg det var veldig lurt at du pumper deg når du har mye melk på dagen, gjerne mellom to måltid og gir dette på kvelden. Har du mye melk til overs kan du også fryse dette. Da ha du noe på lager som du eller faren kan gi på sene kvelds/nattetimer. Selv om du opplever at det ikke er melk i brystene er det lurt å la gutten din die før du evt gir pumpemelk, det gir signaler til hjernen om å produsere mer melk og nattamming gir ekstra produksjonen av melkehormonet prolaktin. Når du har mye melk viser forskning at melkeproduksjonen øker hvis barnet gjør seg ferdig på et bryst før han evt blir tilbudt det andre. Prøv å les guttens kroppsspråk og bli kjent med signalene. Kan det være andre ting enn sult som gjør at han blir urolig ved brystet? Gi han det han vil ha av pumpemelk, fyll gjerne godt opp før natten.
Spebarn har som regel en lang våkeøkt i løpet av dagen, kanskje har din gutt sin periode om kvelden. Det må dere tenke gjennom når dere planlegger kveldsrutiner. Kanskje er det for tidlig å legge ham kl 21? Kanskje er det viktigere at han og dere sover om natten og at dere i en periode kan legge dere samtidig?
Uansett hvordan dette går er det viktig at dere deler på stell og mating(av pumpemelk). Prøv også og hvil og sov når han sover på dagtid. Trøst deg med at dette varer en begrenset tid. De fleste sover bedre når de blir litt eldre.
Hilsen Synnøve