Spørsmål:
hei! jeg har flate brystvorter, så ammingen er desverre ikke ordentlig i gang enda, så her går det i pumping og finger mating. Har hatt noe som kan ligne brystbetennesle i høyre brystet, men kan ikke si sikkert, for sjekket det ikke opp. pumpet bare oftere, så blei klumpen jeg hadde mer borte. men jeg blir så sår av pumpingen. ender opp med å sitte å gråte hver gang. vet ikke hva jeg skal gjøre. jentungen er sulten i varmen også, så hun spiser masse.Problemet er at jeg har fått noe som kan ligne blemmer på høyre brystet. er akkurat som jeg har sugd ut noe på brystvorten. er mange små gjennomsiktige blemmer der. det gjør utrolig vondt, og jeg blir så frustrert. alt jeg vil er å kunne amme, men det viktigste er at hun får i seg morsmelk. men jeg orker snart ikke mer. hva kan blemmene komme av, og hva kan gjøres for å bli kvitt dem?

Svar:
Hei Silje
Først må jeg si at jeg synes du er fabelaktig som står sånn på for at jenta di skal få morsmelk.
Etter hva du beskriver ser det ut som du har fått sugeblemmer etter pumpingen. Sugeblemmer er et resultat av negativt trykk på huden eller friksjon. Noen ganger hjelper det å prøve en større kopp til brystpumpen, eller kanskje koppen ligger feil på brystet? Er brystet hovent eller sprengt er det også større risiko for negativt trykk.
Uansett er det lurt å lære seg håndmelkingsteknikken. Enten du håndmelker et sprengt bryst i starten eller går helt og holdent over til håndmelking. Håndmelking vil ikke belaste eller skade brystknoppen og er fin å bruke for å avlaste såre bryst.
Oppskriften kan du finne på Ammehjelpen.no. Filmen "Bryst er best" viser også hvordan en håndmelker. Helsestasjonen har DVDen "Bryst er best" og oppskrift på håndmelking. Dersom de ikke har skaffet den kan de bestille den på Nasjonalt ammesenter på Rikshospitalet.
Noen ganger når melkeproduksjonen er lav vil spebarnet suge ekstra hardt for å få ut nok melk. Dette kan også gi sugeblemmer på brystet.
Hilsen Synnøve