Spørsmål:
Hei Jeg har en gutt som er 3.5 måned gammel. Jeg fullammer han. Han hadde avføring minst 3 ganger om dagen, men fra 6 dager siden han har ikke hatt noe avføring og jeg er beskymret. Han har veldig luft i magen og jeg har prøvd med sviskesaft også, men det hjelper ikke. Jeg selv har ikke spist eller drikket noe spesielt. Hva skal jeg gjøre? Til hvor mange dager er det normalt at barn har ikke avføring? Takk for hjelpen på forhånd

Svar:
Hei Azadeh!
Du sier at du fullammer din sønn. Hvis det betyr at du ikke gir ham noe annet enn morsmelk så kan du ta det helt med ro. Han kan nemlig ikke bli forstoppet når han bare får morsmelk. Morsmelk er lett fordøyelig og suges godt opp i tarmene. Noen ganger kan det gå opptil 14 dager før avføringen kommer, men da kommer den som regel i rikelige mengder.
Når du begynner med fast føde vil avføringen derimot bli mer lik den voksne avføringen, men er han fornøyd med morsmelk kan du vente til han er 6 måneder.
Hilsen Synnøve