Spørsmål:
Hei:) Jeg har desverre begynt å røyke igjen etter fødselen.Jeg har en datter som er 2 uker gammel,som jeg fullammer. Jeg er nå veldig nervøs for krybbedød pga min røyking.Jeg røyker ikke inne og jeg vasker hendene nøye etter hver røyk.Men nikotin går jo over i morsmelka.Jeg røyker ikke rett før hun skal spise. Jeg er så bekymret og redd at jeg vurderer nå om jeg skal slutte å amme.Vet at det anbefales at man skal amme selv om man røyker,men det bekymrer meg jo så mye at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Jeg klarer ikke å slutte å røyke. Vær så snill å gi meg noen råd eller noen beroligende ord,jeg er så lei meg.... Føler meg som en dårlig mor. På forhånd,tusen takk for svar!!:)

Svar:
Kjære deg,
Jeg forstår du har det ikke lett. Jeg må først berømme deg for at du klarte å la være å røyke i svangerskapet. Det viser at du har styrke. Det å gjennomgå en fødsel, bli mor og ha ansvar for et lite barn er den største omveltning i livet. Det gir glede, men også mange nye utfordringer. Jeg forstår at det er vanskelig å slutte i denne perioden.
Som du selv sier går nikotin og andre giftstoffer over i morsmelken, det kan gi dårligere melk og nedsatt melkemengde. Det kan også øke faren for kolikk.
Når det gjelder krybbedød er det mye ekspertene ikke vet enda, men det de vet i dag er at faren for krybbedød øker ved passiv røyking dvs barnet puster inn andres røyk. De vet også at passiv røyking gjør spebarn mer syke - de er mer utsatt for å få øvre luftveisinfeksjoner og ørebetennelse. Du har tatt forholdsregler som å røyke ute og vaske hendene etterpå. Det er bra. Vi anbefaler heller ikke samsoving dersom mor eller far røyker.
Likevel anbefaler vi som du skriver å amme barnet selv om du røyker. Grunnen er at morsmelken inneholder beskyttende stoffer som barnet trenger når det er utsatt for røyk. En stor undersøkelse i Oslo viste at så lenge mødre som røykte ammet barna var disse likevel ikke vesentlig mer syke enn andre barn.
Jo færre sigaretter du røyker jo bedre er det. Nikotinkonsentrasjonen er på topp i melken like etter at du har røykt. Derfor bør du først amme, så ta en røyk - eller helst bare en halv - og så ikke røyke noe mer før etter neste gang du har ammet.
Nikotinpreparater som tyggegummi og plaster gir lavere nikotinnivå og du unngår de andre giftstoffene. Dette kan være et alternativ, men bør drøftes med lege. Det kan også være at det finnes et røykesluttkurs der du bor, spør helsesøster eller legen. Du er nok ikke alene om dette problemet.
Det at du er bekymret, prøver å redusere faren ved røyking og spør om råd viser at du virkelig bryr deg om datteren din. Heldig er hun som har en så omsorgsfull mamma!
Hilsen Synnøve