Spørsmål:
Tok ut piercing i brystvorta da jeg fant ut at jeg var gravid, men er redd jeg ikke kan amme på den siden pga av den??

Svar:
Hei Marita !
Det er en risiko for at melkegangene er blitt skadet under piercing, dels ved selve inngrepet, dels ved den etterfølgende dannelse av arrvev. Hvis melkegangene er skadet hemmes melkens utløp. Men du har 10 til 15 melkeganger som munner ut på hver brystvorte så det er store muligheter for at du kan amme likevel.
Enten du kan amme fullt eller delvis på det brystet er det ingenting i veien for at du kan fullamme barnet ditt. Det brystet som ikke har hatt piercing vil kompensere for den evt reduserte melkemengden.
Forbered deg på amming og legg barnet til etter fødselen, det er ikke sikkert det blir noe problem. Men jeg vil råde deg til å ta dette opp med jordmor da kan du få ekstra hjelp og oppfølging.
Hilsen Synnøve