Spørsmål:
Hei! Jeg har ei datter som akkurat har blitt 11 måneder. Hun har begynt å miste interessen for puppen og ammingen er nå helt minimal, men hun er flink å drikke vann og virker fornøyd med det. Det jeg lurer på er, om hun burde få morsmelkerstatning siden hun er under ett år? hun har ikke smakt en dråpe mme, og jeg har veldig lite lyst å begynne å venne henne på det nå...er det nok at hun bare drikker litt me, og resten vann...kan jo begynne med ku melk om ikke så alt for lenge..eller syns du hun burde få mme i tillegg til hun blir ett år?

Svar:
Hei Martine
Dette har jo gått helt etter oppskriften. Avvenningen fra morsmelk har gått gradvis samtidig som hun går over til fast føde.
Fra 10 måneders alder kan en begynne med små mengder kumelk. Grunnen til at vi anbefaler å vente med kumelk så lenge er at den ikke inneholder jern og dermed kan barnet få for lite jern dersom mengden kumelk er for stor i forhold til fast føde.
Dere kan trygt la henne bli vant med kumelk samtidig som hun nå får små mengder morsmelk. Etterhvert som hun  nærmer seg 1 års alder kan hun gå over til vanlig kost, men melkemengden bør ikke overstige 5-6 dl inkludert det som er i grøt eller mat da jerninnholdet totalt sett kan bli for lite.
Hilsen Synnøve