Spørsmål:
Hei! For 16 mnd siden ble jeg mamma for første gang, til en herlig pjokk! Siden han har noe eksem, noe jeg også hadde i barneårene, ammer jeg han fortsatt hver morgen. Jeg er nå 13 uker på vei med nr 2, og lurer på hvordan det er å fortsatte og amme guttungen. Han er minst like glad i puppen nå som tidligere, og jeg setter også stor pris på denne kosestunden vår før vi drar på jobb og til dagmamma. Jeg føler at melkemengden har avtatt, og har lest at noen barn mister lysten på melken utover i svangerskapet. Stemmer dette, eller kan jeg fortsette fram nok neste fødsel, dersom han fremdeles er interessert? Setter pris på svar, da jeg hører så mange som sier at NÅ må jeg da slutte å amme den store gutten min!!!!

Svar:
Hei Marianne!
Høres deilig ut med denne kosestunden før dere drar til jobb og dagmamma. Det er ingenting i veien for å fortsette å amme som før selv om du er gravid. Det hender at barnet avviser brystet, kanskje pga smaksforandring av melken.
Det er viktig at du spiser spesielt godt og sunt når kroppen din både skal produsere melk og bygge et nytt barn samtidig, og at du ikke føler deg for trøtt.
Mot slutten av svangerskapet blir livmoren i økende grad følsom for hormonet oxytocin som produseres når du ammer. Dersom du gjentatte ganger under amming får kraftige kynnere som ikke gir seg raskt, bør du nok slutte å amme for ikke å risikere å føde for tidlig.
Dersom du ikke er sikker på om du vil amme begge barna samtidig, er det uansett klokt å slutte i god tid før fødselen for å unngå sjalusi.
Hilsen Synnøve