Spørsmål:
hei.barnet mitt er 5 mnd og jeg tenker jeg skal kutte ut ammingen etter han er fylt 6 mnd.det skjer jo gradevis,og han er vant til å få flaske med morsmelk innimellom,men vil det bli sjokk for han og vil han "bli lei seg" når jeg bare går over på flasker?rart spørsmål,men....

Svar:
Hei Tina
Du sier ikke noe om hvorfor du ønsker å slutte å amme og om han får fast føde. Det vi vanligvis anbefaler er fullamme til 4-6 måneder og så amme i tillegg til gradvis introduksjon av fast føde til 1 års alder. Etterhvert som mengden fast føde øker vil mengden morsmelk gå ned nesten av seg selv.
Det er mange fordeler ved denne modellen. Forskning viser at det er gunstig å introdusere fast føde under en "morsmelkparaply". Morsmelk inneholder fordøyelsesenzymer som gjør det lettere å fordøye maten og mye tyder på at det er mindre sjans for å utvikle allergi. En unngår også  melkespreng som en vil få hvis en avvenner for fort. Amming gir også  samtidig kroppskontakt og nærhet.
Men det er ditt valg. Bare du kan vite hva som er rett for deg. Det finnes mange gode morsmelkserstatninger på markedet og kroppskontakt og nærhet kan gis på mange andre måter enn ved amming.
Hilsen Synnøve