Spørsmål:
Hei! Har en liten gutt som snart blir 1 år. I det siste har han begynt å reagere voldsomt i situasjoner der ting ikke helt går slik han vil. Det kan f.eks være hvis han ikke får smake på noe vi spiser, eller hvis man tar i fra han noe, hvis han spiser brød og får øye på noe annet han foretrekker, så spiser han ikke brødet, men hyler og skriker til han får det han vil ha.Er litt usikker på hvordan vi som foreldre skal takle dette.

Svar:
Svar: Det er fornuftig at hele familien spiser den samme maten til måltidene nå som han er 1 år. Det er egentlig ingen grenser for hva han kan spise, så lenge ikke maten er veldig saltet.
Ellers er det viktig at du som mor er fast bestemt på hva han skal spise, og han avgjør hvor mye han vil spise. Gode rutiner tidlig, hjelper barnet til å forstå at det er du som bestemmer.
Husk at du må være konsekvent hver dag, for ellers blir sønnen din utprøvende på grensene.
Hilsen Ebba