Spørsmål:
Hei hei...Jeg ser at det samler seg mye skit rundt klitoris til jenten min. Ikke avføring, men ser ut som salve og muligens utflod. Skal jeg tørke dette vekk..? Synes det er vanskelig og ubehagelig og tørke for mye innenfor kjønnslepper. Kan det forekomme sopp der? Og hvordan ser jeg det isåfall?

Svar:
Det vil naturlig samle seg litt avfallsstoffer rundt kjønnsleppene på jentebarn som er naturlig og holder en lav ph. Det er naturlig å tørke bort noe etter at datteren din har badet og huden er oppbløtt, men ikke etter hvert bleieskift.
Det skal ikke tørkes noe særlig innenfor kjønnsleppene, da kan hun bli sår.
Dersom hun mot formodning skulle få sopp, vil det vise seg som et generelt hissig bleieutslett hvor huden blir rød og hissig. Ved å beholde en lav ph, unngår du at datteren din får det.
Hilsen Ebba