Spørsmål:
heisan, jeg har en sønn som er snart 7 mnd, han har problemer med hard avføring å vi må som regel hjelpe han med å få det ut, jeg har prøvd sviskersaft, malt, klyster, men ser ikke ut til at det hjelper, han har holdt på nu i ca 3 uker, men har delvis vært plaga siden han var født. han er blid å fornøyd helt til han må bæsje, da kan han skrike til han blir svett, men når han har fått ut litt så er han blid igjen, den er ganske hard, har prata med en lege, som råda oss å gi han grønnsaker, men det har vi gjort i noen mnd så jeg tror ikke det er maten som eer feilen, vi har jo gitt han malt å svisker å sånt å det blir ikke noe bedre, har dere noe råd om ka vi kann gjøre, han har jo så vont når han prøver å presse ut avføringen

Svar:
Dere har virkelig prøvd mye, og likevel fortsetter problemet med hard avføring.
Jeg er litt usikker på om dere har prøvd å gi ham en del ekstra vann i løpet av dagen i forbindelse med måltidene. Vanlig vann fra springen gir tarmene vanligvis litt ekstra "smøring". Dessuten er både pære og druer med på å gi magen litt fart.
Jeg er usikker på om han får banan, for hos noen gir banan forstoppelse, og hos andre litt fart. Jeg er også litt usikker på om han får grøt med ris, for ris binder magen.
For å unngå at magen blir så hard at det er nødvendig med klyster, er det bedre å gi et mildt avføringsmiddel som har vært brukt med hell i mange år, Lactulose.
Lactulose gir ikke tilvenning etter lang tids bruk, fordi det virker på den mikrobielle floraen i tarmen som setter fart på magen, og er ikke irriterende på tarmveggen.
Dersom problemet likevel fortsetter, vil jeg anbefale at dere på nytt tar det opp med legen.
Hilsen Ebba