Mamastork-bloggen:

Gravid og vondt i ryggen

Mange kjenner, i varierende grad, at ryggen påvirkes av svangerskapet. Illustrasjonsfoto: iStock

Mange kjenner, i varierende grad, at ryggen påvirkes av svangerskapet. Illustrasjonsfoto: iStock 

Føler du at ryggen din er trøblete i svangerskapet? Du er ikke alene! Her forklarer jordmor Ragna hva mange opplever, hva som kan være årsaken og hva du kan gjøre med det.

Artikkelen fortsetter under annonsen
 
ADTECH.config.placements['d4_netboard'] = { responsive : { useresponsive: true, bounds: [{ id: 'bv_d4_netboard_mobil', min: 0, max: 579 },{ id: 'bv_d4_netboard_tablet', min: 580, max: 1199 },{ id: 'bv_d4_netboard_desktop', min: 1200, max: 9999 }] }, params: { target: '_blank' } }; ADTECH.loadAd('d4_netboard');

Kjenner du deg igjen i noe av dette? Korsryggen kjennes sliten og trøtt når du har stått en liten stund. Når du reiser deg opp fra sofaen er det akkurat som om hele ryggen er stiv, og du må bevege deg før det går seg litt til. Hvis du går tur henger ikke alltid ryggen med, og du må sakke ned på tempoet eller finne en plass og sette deg og hvile ryggen litt. Det kan være vanskelig å finne en god stilling, både når du sitter og ligger, som gir ryggen litt ‘fred’. Hvis noe av dette er kjent for deg, så deler du skjebne med mange, mange andre gravide kvinner som i varierende grad kjenner at ryggen påvirkes av svangerskapet.            

De fleste klarer seg godt
Men jeg opplever faktisk ikke at vondt i ryggen er et kjempestort problem for gravide flest. Jeg opplever mer at det kan være et plagsomt symptom som innimellom krever litt mer oppmerksomhet enn man gjerne skulle ønske seg. De fleste gravide jeg følger og som plages av vondt i ryggen klarer seg ganske godt gjennom hverdagen hvis de tar litt hensyn og lytter til de signaler kroppen sender.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hva påvirker?
Her må jeg litt tilbake til det jeg har skrevet veldig mange ganger i tidligere blogginnlegg:

Det skjer helt utrolig mye i den gravide kvinnekroppen! For å forstå at ryggen av og til kan kjennes vond når du er gravid, kan du gjerne tenke litt på følgende:

* Den voksende magen gjør deg ‘fremtung’ og du endrer på holdningen din for å holde balansen. Tyngdepunktet forandres med andre ord – det påvirker ryggen.

* Graviditetshormonet relaxin er med å gjøre muskulatur, sener og leddbånd mer tøyelige – det kan merkes både i bekkenet og ryggen.

* Som gravid legger du på deg – det påvirker hele kroppen, også ryggen.

* Den voksende livmoren og babyen sørger for at magemusklene dine tøyes og strekkes og ofte glir litt fra hverandre, og tyngden gir dessuten et økt press nedover mot bekkenbunnen.

Alle disse forandringene kan være med og påvirke den normale kurven som ryggen vanligvis har, og det igjen kan innimellom gi ryggsmerter og plager.

Trening
Som gravid kan du selv passe på å være i passelig god form og trene regelmessig. Snakk med jordmor, og oppsøk gjerne trening for gravide der du bor. Noen plasser finnes til og med tilbud om trening i arbeidstiden som er spesielt for gravide.

Behandling
Hvis plagene er av en slik karakter at de påvirker hverdagslivet ditt så du begrenses, eller hvis du begynner å tenke på om du er nødt for å sykemeldes fra jobb, kan du snakke med fastlegen din. Du kan få henvisning til behandling hos fysioterapeut, eller du kan også selv ta kontakt med en kiropraktor for behandling. Og så tenker jeg at du gjerne også kan snakke med jobben din.

Tilrettelegging
Min erfaring er at det ofte er mulig å tilrettelegge på jobb, men at mange gravide ikke helt får sagt ifra om at de faktisk trenger det. Noen ganger kan det være en heve-senkepult som hjelper på, eller kanskje muligheten til å legge seg helt nedpå i en pause for å avlaste ryggen skikkelig. Det kan være en ekstra liten pause før lunsj eller en kontorstol som er bedre for deg som gravid. Husk også å snakke med partneren din så dere kan finne gode løsninger hjemme. Selv om et svangerskap er en veldig normal, sunn og frisk prosess, så er det likevel en unntakstilstand hvor kroppen bærer mye tyngre enn vanlig.

Bloggen er publisert i samarbeid med Mamastork

 



Oppdatert 31.01.2017
annonsebilag
 
ADTECH.config.placements['d5_annonsorinnhold'] = { responsive : { useresponsive: true, bounds: [{ id: 'bv_d5_annonsorinnhold', min: 0, max: 9999 }] }, params: { target: '_blank' } }; ADTECH.enqueueAd('d5_annonsorinnhold');
 
ADTECH.config.placements['d6_annonsorinnhold'] = { responsive : { useresponsive: true, bounds: [{ id: 'bv_d6_annonsorinnhold', min: 0, max: 9999 }] }, params: { target: '_blank' } }; ADTECH.enqueueAd('d6_annonsorinnhold');



Sjefredaktør: Karine Næss Frafjord
Fagredaktør: Maren Eriksen
Journalist: Janet Molde Hollund
Forumansvarlig: Tamara Nygård

RSS-feed Aktuelt fra Babyverden.no
Kontakt: babyverden(a)sandviks.com

Babyverden.no arbeider etter Vær Varsom- plakatens regler for god presseskikk og følger redaktørplakaten.


tilbyr veiledning gjennom Babyverden.no og Familieverden.no, og rett bok til rett tid gjennom Goboken. Eller sagt på en annen måte: Vi hjelper barn og foreldre å utvikle seg sammen. Vi utgir også Svangerskapsboken, Spedbarnsboken og Fødselsboken som deles ut gratis til alle gravide og småbarnsforeldre i Norge.

Copyright © 2001-2016 Babyverden.no - Kopiering av materiale fra Babyverden.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale. Babyverden har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.

Babyverden.no bruker informasjonskapsler (Cookies). Her kan du lese mer om vår bruk av informasjonskapsler(cookies) på Sandviks og Babyverden sine siter

Til toppen av siden